30 zile

IUNIE 2022 - SI(N)GUR - ANTI-BULLYING CAMP

PROIECT FINALIZAT

Nu există cuvânt românesc pentru acest fenomen periculos din România. Dar sunt pline holurile și curțile școlilor de „A venit grasu’, uite cum arată, ahahaha”. Și de „tocilarul”, „ochelarista”, „fraieru‘ ăla nou”, „ciudatul”. Un raport al OMS spune că bullying-ul din școli plasează România pe locul 3 la nivel european la acest periculos capitol. Și, ca și cum n-ar fi de-ajuns, aproape 400.000 de elevi sunt amenințați cu bătaia, iar pe jumătate dintre ei colegii chiar îi bat. În mod repetat.

În iunie, la #ZDBMoldova, împreună cu Școlile Satelor Noastre, am dus 32 de copii în tabăra anti-bullying. Să îi ascultăm, să îi învățăm să gestioneze relațiile din micro-universurile lor, să-i îndrumăm. I-am dus într-un loc strașnic în vacanță, un loc în care să se simtă în siguranță. Unde fiecare dintre ei s-a simțit sigur, nu singur!

Campioni din școală

Locul 3. România se află pe podium. Am câștigat medalia de bronz la competiția de bullying în școli, conform unui raport al Organizației Mondiale a Sănătății din 2019, care a clasat 42 de țări europene. Locul 3! Asta se traduce în faptul că 73% dintre elevii români, dintre copiii noștri pe care îi trimitem la școală crezând că îi trimitem într-un mediu sigur, au fost martorii unei situații de bullying. Asta ne spune primul studiu național cu privire la fenomenul de bullying în școlile românești, lansat de Salvați Copiii în 2016. Pare însă că printre cifre și sunetul „americănesc” pe care îl poartă fenomenul, mesajele importante se cam pierd în traducere. Oare câți părinți și câți profesori, directori de școală, inspectori și așa mai departe înțeleg în profunzime fenomenul și câți dintre ei își iau timp să le explice și copiilor, care sunt ba martori, ba victime, ba agresori? 

„Pentru noi, tabăra aceasta este un vis împlinit. Prin școlile în care mergem găsim mereu tema agresiunii sub toate formele, manifestată conștient sau nu. Fie că vorbim de bullying verbal, emoțional, cyberbullying sau agresiune fizică repetată, este un fenomen prezent ce afectează deopotrivă copiii și adulții. Soluția?! Informarea, conștientizarea și educarea tuturor în ceea ce privește emoțiile, gândurile și relațiile lor. Asta s-a întâmplat în această tabără pentru 32 de elevi de gimnaziu și liceu și suntem onorați și bucuroși că am reușit să facem asta”, declară Anca Năstase, fondator Asociația Școlile Satelor Noastre.

Programul nonprofit fondat în 2019 sprijină educația din mediul rural, cu proiecte și activități în 3 domenii cheie de intervenție: elevii, cadrele didactice și infrastructura școlară. În ultimii 3 ani, Asociația Școlile Satelor Noastre a avut impact pentru peste 3.000 de elevi din mediul rural din județele Suceava, Botoșani, Tulcea, Galați, Arad și Ilfov. Le mulțumim că au acceptat să vină în acest proiect alături de noi, că tare bună treabă am făcut împreună!

Tabăra în care mi-am descoperit puterea

Loc de poveste am pregătit pentru 32 de copii, aleși din școli din județele Suceava, Botoșani și Neamț, din clasele V - VIII și IX - XI. Tabăra a avut loc în comuna Dragoslavele din județul Argeș, în două serii, pe categorii diferite de vârstă. Trainerii taberei, coachi certificați și specialiști în comunicare, i-au ajutat să se descopere din mai multe perspective, să își descopere valoarea de sine și să aibă mai multă încredere în ei. Fiecare grupă a lucrat interactiv câte 5 zile pentru a decripta un fenomen greu de înțeles și câteodată greu și de depistat. Pentru că bullyingul poate lua multe forme pe lângă agresiunea fizică. Bullying poate să fie și tăcere, izolare, ignorare... o tortură psihică subtilă. Și nu puține au fost poveștile spuse la foc de tabără care au început cam așa: „Doamna de la clasă a spus că sunt... și apoi toți copiii au făcut la fel”. 

Care sunt cauzele agresiunii și bullying-ului, cum să gestioneze agresiunea verbală, fizică și emoțională, cum să reacționeze și cum să integreze și să vindece aceste traume în viața lor - cam astea au fost temele abordate, din 3 unghiuri diferite - relația cu propria persoană, cea cu prietenii/familia și relația cu comunitatea. Copiii au povestit despre experiențele lor de bullying, remarcând, poate pentru prima oară, trei perspective: cea de victimă, cea de martor și cea de agresor. A fost incredibil cu câtă maturitate și curaj au povestit atât despre situații în care au fost agresați, dar și despre situații în care ei înșiși au fost agresori. Și tot aici au înțeles de unde vine furia, cum să o gestioneze și cum să înțeleagă emoțiile din spatele comportamentelor abuzive. Ceea ce nu e deloc puțin lucru. 

Iar noi am învățat că atunci când le oferim copiilor un cadru sigur, ei sunt dornici să se deschidă și să vorbească despre emoțiile lor și despre experiențele dureroase prin care au trecut. Așa că mai facem, negreșit! Stay tuned!

aaa
aaaa
aaaa
aaa
aaa
aaaaa
aaa
aaa
aaaa
aaaa
aaa
aaaa

AM AJUNS PÂNĂ AICI PENTRU CĂ NE-AȚI SUSȚINUT!

Pentru ce ați făcut pentru comunitățile voastre, numele vostru merită rostit!

SPONSORI DIAMOND